Wednesday, October 29, 2008

بازداشت در ایران - مقالۀ چاپ شده در"اینساید هایر اِد"

مترجم: نیلوفر


بر اساس اعلامیه سازمان عفو بین الملل یک دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در بند 209 زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات ایران اداره می شود, بازداشت است. این آخرین گزارش از بازداشت یک دانشجو و محقق ایرانی آمریکایی است.
عشا مومنی در طول زمانی که بر روی جنبش زنان ایران تحقیق می کرد, به فیلم برداری و مصاحبه از افراد فعال در کمپین یک میلیون امضا مشغول بود وهمراه خانواده اش زندگی می کرد. هدف این کمپین خاتمه دادن به قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در ایران است.
مومنی در روز 24 مهر در هنگام رانندگی در بزرگراه مدرس تهران و بر اساس گزارش عفو بین الملل به دلیل سبقت غیر مجاز بازداشت شد. در تفتیش منزل خانواده اش, کامپیوتر و فیلم های مصاحبه ها توسط پلیس توقیف شد. مومنی هنوز تفهیم اتهام نشده است.
ملیسا وال مدیر کمیته پایان نامه مومنی و مدیر رشته ارتباطات فوق لیسانس نورثریج می گوید: "ما همیشه اهمیت زیادی به تحقیق می دهیم اما این کار برای عشا مانند یک اشتیاق شدید بود که عمیقا به آن اعتقاد داشت. عشا یک زن جوان فوق العاده است, و از آن نوع شاگردانی است که همه ی ما دوست داریم در کلاسمان داشته باشیم, از کسانی است که هیجان و علاقه ی زیاد و مرتبط, به ایده های بزرگ و جهان دارد."
مومنی از مرداد ماه در ایران به سر می برد. بر اساس گفته های " وال" به خانواده ی مومنی گفته شده بود که اگر خبر بازداشت عشا را پخش نکنند, وی را بعد از چند روز آزاد می کنند, اما در مراجعه ی بعدی آنها به دادگاه, هیچ اطلاعات اضافی به دست نیاوردند. ما اکنون سعی داریم که بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.
بر اساس بیوگرافی کوتاهی که در وبلاگ برای آزادی عشا منتشر شده است, مومنی در سال 1359 در لس انجلس متولد شده, اما پس از آن به همراه خانواده اش در ایران زندگی می کرده است. در سال 1381 لیسانس گرافیک خود را از دانشگاه آزاد دریافت کرده, و اکنون در رشته ارتباطات و هنر مقطع فوق لیسانس در نورثریج مشغول به تحصیل است. به عنوان یک هنرمند, او ساز سنتی ایرانی را آموخت و به صورت حرفه ای نوازندگی می کرد, همچنین در زمینه های انیمیشن, فیلم, نقاشی و عکاسی نیز کار کرده است.
همچنین بر اساس گزارشات رسیده, مهدی زاکریان, کمک استاد حقوق بشر نیز از مرداد ماه گذشته در حالی که منتظر ویزا برای رفتن به فیلادلفیا به عنوان محقق مهمان در دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا بود بازداشت شد و در زندان اوین به سر می برد. گروه های حقوق بشری و دانشگاه پی گیر وضعیت وی برای آزادی هستند.
سال گذشته و باز در اوین, کیان تاجبخش وهاله اسفندیاری, پژوهشگر و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه موسس غیر دولتی وودرو ویلسون به مدت طولانی بازداشت بودند. هر دو نفر اکنون آزاد می باشند.
در آبان ماه سال 86 مرکز انتشارات ویلسون در تجلیل از بازگشت اسفندیاری به خانه نوشت" بازداشت و حبس اسفندیاری و دیگر پژوهشگران ایرانی- آمریکایی سوالی را به وجود می آورد که آینده ی پژوهش و تحقیق و مباحثه, اگر موجب زندانی شدن پژوهشگران شود, چه خواهد شد؟"
الیزابت ردن

2 comments:

Anonymous در

با سلام و خسته نباشيد و ضمن آرزوي آزادي همه‌ي فعالان سياسي و مدني به ويژه خانم مومني جسارتا لينك مطلب وبلاگ بلوط و وبلاگ نه از جنس خودم نه از جنس شما را به يكديگر و در يك لينك گذاشته‌ايد كه باعث عدم گشوده شدن هر دو وبلاگ شده است. لطفا اصلاحش كنيد تا ما بتوانيم از هر دو مطلب بهره ببريم

For Esha در

Dear Maryam,

Thank you very much for following the blog, and point out the mistake.

Post a Comment