Thursday, October 23, 2008

بیانیه محکومیت بازداشت عشا مومنی-سازمان عفو بین الملل

ترجمه: پیمان ملاذ
سازمان عفو بین الملل در روز ۲۱ اکتبر برابر با سی ام مهرماه، بیانیه ای را در محکومیت بازداشت عشا مومنی صادر کرد و از همگان خواست که با فرستادن نامه به مسولان و مقامات جمهوری اسلامی مراتب اعتراض خود را به بازداشت خودسرانۀ عشا مومنی اعلام کنند و خواهان تضمین سلامت و تامین حقوق ابتدائی زندانی از قبیل حق ملاقات و انتخاب وکیل دلخواه و ... شوند. متن این بیانیه به این شرح است:
عشا مومنی، دانشجو و مدافع حقوق زنان در ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) توسط مقامات امنیتی ایران بازداشت شد. او درحال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین که توسط وزارت اطلاعات اداره می شود، به سر می برد. هنوز دربارۀ جرم او هیچگونه اطلاعات رسمی منتشر نشده است و امکان و شائبۀ شکنجه و یا بدرفتاری با وی مطرح است. عشا مومنی دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورثریج، در آمریکا و همچنین داوطلب شاخه ای از کمپین یک میلیون امضا در کالیفرنیا است. او دو ماه پیش به منظور دیدار خانواده و همینطور تحقیق بر روی پایان نامۀ فوق لیسانس خود که به بررسی جنبش زنان ایران می‌پردازد، به ایران سفر کرده بود. در این مدت او در راستای تحقیق دانشگاهی خود با تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در تهران مصاحبۀ تصویری انجام داده است.عشا مومنی هنگامی که در بزرگراه مدرس مشغول به رانندگی بود توسط افرادی که خود را ماموران راهنمائی-رانندگی معرفی می کردند، بازداشت شد. ماموران وانمود می کردند که دستگیری او به دلیل تخلف رانندگی است. ماموران عشا مومنی را تا خانۀ خانوادۀ وی همراهی کردند، خانه را مورد تجسس قرار دادند و فیلمها و کامپیوتر عشا را ضبط کرده و با خود بردند و عشا را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. خانوادۀ عشا مومنی تا بحال اجازۀ ملاقات نداشته اند و در بدو دستگیری مسولان به آنها گفته بودند که در صورت علنی نکردن خبر بازداشت، او را به سرعت آزاد می کنند. با این وجود، خانوادۀ او در تاریخ ۲۹ مهر (۲۰ اکتبر) برای پیگیری پروندۀ عشا به شعبه ای از دادگاه انقلاب رجوع کردند و به آنها گفته شد پروندۀ عشا مومنی همچنان تحت بررسی است و در حال بازجوئی از وی هستند و تا هنگام تکمیل تحقیقات هیچ جزئیاتی از پرونده با خانواده در میان گذاشته نخواهد شد. پس از این، خانوادۀ عشا مومنی اجازۀ دادند تا خبر دستگیری وی به صورت علنی مطرح شود.اقدامات فوری مورد درخواست:
از شما خواهشمندیم که هر چه سریعتر مقامات و دولتمردان جمهوری اسلامی را از درخواست های زیر باخبر سازید:
۱. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم عشا مؤمنی را تضمین کنند و از بدرفتاری با وی بپرهیزند.
۲. از دولتمردان جمهوری اسلامی بخواهید، که در طول دوران بازجوئی حق ملاقات منظم بازداشت شده با خانواده و حق او برای انتخاب وکیل را به رسمیت شناخته و هرگونه مراقبت‌های پزشکی را در اختیار او قرار دهند.
۳. نگرانی خود را از این که که بازداشت عشا مومنی تنها در ارتباط با فعالیتهای مدنی او در حمایت از کمپین یک میلیون امضا و در ارتباط با تحقیقات دانشگاهی او بوده است، ابراز کنید.
۴. از دولتمردان و مقامات جمهوری اسلامی بخواهید، عشا مومنی را سریعا و بدون قید و شرط آزاد کنند، و شرایط دادرسی عادلانه را برای او فراهم کنند.

3 comments:

Unknown در

esha must be freed...

Anonymous در

Chera hamisheh mazloom tahteh zolm ghar migireh. vaghti in khabaro shenidam shokeh shodam. Ba arezooyeh azadiyeh khili zood.

Anonymous در

eshaye aziz vaghti akhbare iran ro didam(20:30 kanale 2 haftome aban)kam monde bood sekte konam/az khoda mikham har che zoodtar khabare azadit ro beshnavim/binahayat negaranetam/khoda hefzet kone/ nemitonam az kasi gheir az khoda komak begiram

Post a Comment