Friday, December 19, 2008

بیانیه حقوق بشر اول در مورد جلوگیری از سفر نسرین ستوده، عشاء مومنی و دیگر مدافعان حقوق بشر

مدرسه فمینیستی:
سازمان حقوق بشر اول طی اطلاعیه نسبت به ممنوع الخروج شدن نسرین ستوده، از وکلای کمپین یک میلیون امضاء و از مدافعان حقوق بشر در ایران اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است: «مورد ستوده تنها مورد نیست. حداقل 4 تن دیگر از فعالان جنبش حقوقی زنان همین تجربه را داشته اند: پروین اردلان، منصوره شجاعی، طلعت تقی نیا و سوسن طهماسبی. همچنین عشاء مومنی عضو کمپین یک میلیون امضاء از آن جایی که پاسپورت او را وزارت اطلاعات ضبط کرده است، هنوز نمی تواند کشور را ترک کند».
در این بیانیه آمده است که دولت ایران باید به حق همه افراد و به ویژه مدافعان حقوق بشر در ایران برای مسافرت و شرکت در میتینگ ها و ملاقات با همکاران شان در سراسر جهان که مانند آنان از حقوق بشر در سطح بین المللی دفاع می کنند، احترام بگذارد.

این بیانیه را می توانید در آدرس زیر مشاهده و امضا فرمایید:

http://action.humanrightsfirst.org/campaign/Nasrin/

Friday, December 12, 2008

بيانيه پروفسور وال در مورد عشا مومني دانشجو کارشناسي ارشد دانشگاه ايالتي کاليفرنيا ،نرتريج

در اين بيانيه ،استاد راهنماي عشا مومني، پروفسور مليسا وال درخواست خود را مبني بر اجازه برگشت عشا مومني به دانشگاه ايالتي کاليفرنيا ،نرتريج (CSUN) از دولت ايران اعلام داشت.
" امروز ۸ دسامبر است ، و ما پس از گذران ۲ ماه طولاني، همچنان منتظر برگشت عشا به ايالات متحده و بازگشت او به تحصیلات دانشگاهی اش هستيم. هفته‌هاي گذشته همراه با ابهام بوده است. دراولين مرحله عشا اجازه خروج نداشت. پس از آن، مقامات ايراني‌اعلام داشتند که او آزاد است به ايالات متحده برگردد اما آنها گذرنامه او را به وي برنگرداندند. آشکار است که با اين تفاصيل او نميتواند از کشور خارج شود. مساله اينجاست که اين باعث چند ماه عقب افتادن او از تحصیلش شده است. عشا هيچ کدام از کارهأي که براي پايان نامه خود بايد ارأئه مي‌‌داده است را به دليل توقيف ويدئو هايش، تحويل نداده است. او در حال حاضر چندين ماه از کارهاي آکادميک خود عقب مانده است، و مهلت درخواست فارغ تحصيلي‌ بزودي تمام خواهد شد. من و ساير اساتيد خواستار لغو ممنوعيت سفر او از مقامات ايراني‌، و خواهان پس دادن گذرنامه او و اجازه برگشت او به کاليفرنيا به موقع براي نام نويسي در ترم بهار دانشگاه هستيم."

پروفسور وال اين نگراني‌هاي خود را در برنامه راديو KPFK's Indymedia ابراز داشت. براي شينيدن اين برنامه اينجا را کليک کنيد. در زير نقل قولي‌ است از هم کلاسي‌عشا، اناسا سينگال، در اين برنامه راديويي:
او هنوز قادر به خروج از کشور نشده است. نه تنها ما نگران خود او هستيم، نگران موقعيت تحصيلي‌او نيز هستيم. آيا او خواهد توانست به اينجا برگردد تا تحصيلات خود را تمام کند؟... و ما ميخواهيم که او درسش را با ما تمام کند که باهم در مراسم فارغ تحصيلي ‌شرکت کنيم... ما همانند يک خانواده بهم پيوسته هستيم. ما نگران هستيم که اين اتفاق نيفتاد. ما ميخواهيم که او بزودي برگردد، اينکه او را ببينيم و باهم صحبت کنيم و ماه مي ۲۰۰۹ باهم فارغ تحصيل شويم.
براي کمک به عشا :
نامه درخواست خود را به مقامات ايراني‌ حاکي‌ بر درخواست چشم پوشي از اتهامات وارده و خواستار بازگشت عشا به کاليفرنيا براي اتمام تحصيلات او، بنويسيد. بر اساس پيشنهادات مدافعين حقوق بشر از متن زير استفاده کنيد:
خواهان ضمانت سلامتي ‌روحي و جسمي‌ خانم عشا مومني تحت تمامي ‌شرايط ، و چشم پوشي فوري از تمامي اتهامات وارده ، و بازگشت بدون شرط خانم مومني به ايالات متحده براي اتمام تحصيلات او هستيم. دستگيري او مربوط به فعاليت‌هاي صلح طلبانه در پشتيباني تساوي حقوق زنان در ايران بوده است و در قالب تحقيقات دانشگاهي او بوده است.
ارسالي‌به آدرس :
رهبر جمهوري اسلامي ايران، آيت الله سيد علي‌ خامنه اي
دفتر مقام رهبري
خيابان شهدا ، قم
جمهوري اسلامي ايران
فاکس : ۹۸.۲۱.۶۴۹.۵۸۸۰/۹۸.۲۱.۷۷۴.۲۲۲۸

براي اطلاع بيشتر :
http://melissawall.wordpress.com/2008/12/08/esha-still-unable-to-leave-iran

http://melissawall.wordpress.com/2008/12/09/let-esha-come-home/

Tuesday, December 9, 2008

نمایندگان انجمن همبستگی‌ دانشگاه‌های آمریکا ( AAU) نگرانی‌های خود را در مورد دستگیری عشا مومنی ابراز داشتند.

بنا به گفته (The Cornell Daily Sun) رئیس دانشگاه کرنل، دیوید اسکرتن ، در سفر ۷ روزه خود از ۱۴ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۰۸ به ایران به همراهی دیگر نمایندگان انجمن همبستگی‌ دانشگاه‌های آمریکا ( AAU) با وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری ،محمد مهدی زاهدی دیدار کردند. اسکرتن عنوان داشت که در جلسات با استادان دانشگاه و زاهدی ، موضوع مشکلات آزادی تحصیلی‌ مطرح شد.
در ادامه این گزارش گفته میشود :
اسکرتن گفته است : " مساله کلی‌ و خاص ( امنیت ) در شرایط مختلف با استادان، ر اسا دانشگاه‌ها و با وزیر علوم بار‌ها مطرح شد."
باری توو سخنگو ی انجمن همبستگی‌ دانشگاه‌های آمریکا در پست الکترونیک نوشته است ،" اکنون، در صد قابل ملاحظه از کشور تحصیلات عالی دارند. جالب اینکه ۶۰ % جمعیت دانشجو ها زن هستند، با توجه به اینکه محدودیت‌های زیادی که به روی زنان در جامعه ایرانی‌ وجود دارد."
بنا به گفته لیبرن ، مجمع نمایندگان، نگرانی‌های خود را نسبت به آنچه سد برای آزادی آکادمیک (academic) می‌باشد به وزیر زاهدی اعلام داشتند.آنها بطور خاص اعلام نگرانی نسبت به عشا مومنی، دانشجو کارشناسی ارشد ،متولد آمریکا، در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا - نرتریج ، که در مورد جنبش زنان در ایران تحقیق میکرد و در اواسط ماه اکتبر دستگیر شد ابراز داشتند. او این قضیه را " یک نقطه مشخص از مشکلات " بر شمرد.
برای اطلاعات بیشتر :
http://cornellsun.com/section/news/content/2008/12/01/skorton-meets-iranian-official-science-exchange

Monday, December 8, 2008

متن خبر دانشجويان دانشگاه نورتريج

متن خبر دانشجويان دانشگاه نورتريج - اين خبر هفته گذشته چند روز قبل از تعطيلات شکرگذاري منتشر شد:

عشا مومني در تعطيلات جشن شکر گذاري با ما نخواهد بود.

بر خلاف برخي اخبار، دانشجوي کارشناسي ارشد دانشگاه ايالتي کاليفرنيا - نرتريج اجازه خروج از ايران را ندارد تا در تعطيلات جشن شکر گذاري در لس آنجلس شرکت کند.

نرتريج - کاليفرنيا : بر خلاف گزارش منتشر شده در هفته گذشته، عشا مومني، متولد لس آنجلس ، دانشجوي رشته ارتباطات دانشگاه ايالتي کاليفرنيا - نرتريج ، نخواهد توانست در جشن شکر گذاري امسال در کنار دوستان خود در لس آنجلس باشد. او اجازه خروج از ايران را ندارد و اکنون در ايران به سر ميبرد.

ونسا مرا، دانشجوي رشته ارتباطات دانشگاه ايالتي کاليفرنيا، نرتريج عنوان ميدارد : " همه ما در اين هفته در کنار دوستان و خانواده خود هستيم، و اميد داشتيم که شکر گذار باز گشت عشا به لس آنجلس باشيم. "

" ما مي‌‌خواستيم که او را در اين مراسم شکر گذاري که در هيچ جاي ديگر برگزار نمي‌شود در کنار خود مي‌‌داشتيم. ولي‌ اکنون نمي‌‌دانيم چه پيش خواهد آمد."

عکاس و طراح گرافيک ۲۸ ساله ، روز ۱۰ نوامبر ۲۰۰۸ پس از سپري کردن ۲۵ روز در زندان، آزاد شد. ولي‌ دوستان وي ميگويند مقامات ايراني‌ گذرنامه او را باز نگرداندند، و او اجازه خروج از کشور را ندارد.

بر طبق گزارش سايت حقوق زنان تغيير براي برابري، پليس نامحسوس , مومني را در روز ۱۰ اکتبر ۲۰۰۸ به دليل سبقت غير مجاز دستگير کرد. مومني براي ديدار از خانواده ، و کار بر روي تحقيق پروژه کارشناسي ارشد خود با عنوان جنبش زنان ايران به ايران سفر کرده بود.

هم کلاسان مومني و دوستان او مراسم شمع افروزي را در روز ۱۲ نوامبر ۲۰۰۸ به خواست باز گشت عشا براي ادامه تحصيلات او در لس آنجلس بر گزار کردند. ولي در حال حاضر، آنها ابراز داشتند که در حالي که فصل تعطيلات نزديک مي شود، وضعيت نامشخص عشا ذهن آنها را مشغول داشته است.

داد هرينگتن ، هم کلاس مومني در دانشگاه ايالتي کاليفرنيا، نرتريج عنوان ميدارد :

"من کاملا متاسفم که او آرامش خاطر نخواهد داشت در حالي که ما اينجا در اين روز قادر به شکر گذاري و قدرداني به خاطر خانواده هايمان، آزادي مان، و هر آنچه که داريم.. هستيم."

براي اطلاعات بيشتر
www.myspace.com/pleasefreeesha

Thursday, December 4, 2008

پروين اردلان در مصاحبه باروز

پروين اردلان در مصاحبه باروز:
‏ - يکشنبه 10 آذر 1387 - 2008.11.30

چند نفر از فعالان زن و فعالان مدني ممنوع الخروجند. چرا؟ زنان در تعامل با دنياي بيرون، چه چيزي را طلب مي کنند يا ‏فرا مي گيرند که از خروج آنها ممانعت مي شود؟
‏هميشه وحشت از ارتباط وجود داشته براي اينکه قدرت کنترل بر مردم را از دست مي دهند و چون هميشه از ابزار زور ‏استفاده مي کنند، بنابراين هر ارتباطي مي تواند اين نظم مرد سالارانه را بشکند. ولي اين ممکن نيست و در دنياي امروز ‏فقط يک راه ممکن است و آن ايجاد وحشت است. نه اجازه ورود بدهي و نه اجازه خروج. فقط اين نيست که جلوي خروج را ‏بگيرند از آن طرف هم ايجاد رعب و وحشت مي کنند. مثلا عشا مومني مي گويد من مي خواهم تصوير ديگري از ايران به ‏امريکا ببرم. مي خواهم نزد استادان و دانشجويان امريکايي از کنشگران زن ايراني تصويري ديگر نشان بدهم. تصويري ‏مثبت. ولي با او هم برخورد مي شود. برخوردي که در واقع نقض تز اوست. ‏
اين داستان را در گفت و گو با پروين اردلان پي گرفته ايم. داستان را از ‏زبان خودش بخوانيم. ‏
http://www.roozonline.com/archives/2008/11/post_10330.php

Wednesday, December 3, 2008

گذرنامه عشا مومنی هنوز به وی بازگردانده نشده است

هرچند عشا مومنی روز ۲۰ آبان از زندان به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی (سند منزل) آزاد شد اما هنوز گذرنامه وی به او بازگردانده نشده است و مسوولان ذیربط هیچ توضیحی دربارۀ روند پروندۀ قضائی وی نداده اند. عشا مومنی ،دانشجوی ۲۸ ساله ، در حالی بازداشت شد که مشغول تحقیق بر پروذۀ کارشناسی ارشد خود بود. طبق گفتۀ شیرین عبادی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل، سیر پروندۀ عشا از آغاز غیر قانونی بود و اتهام وارده بر وی، تبلیغ علیه نظام، هیچ مبنای قانونی ندارد. در طول این مدت، خانوادۀ عشا به دلیل مصاحبه و خبررسانی تحت فشارهای فزاینده ای قرار گرفتند و خود عشا نیز قریب به یک ماه در سلول انفرادی بسر برد. از بدو بازداشت عشا مجامع دانشگاهی ،اساتید دانشگاه، رسانه های عمومی و سازمانهای موجه حقوق بشری چون عفو بین الملل خواهان آزادی هر چه زودتر عشا و اجازۀ بازگشت به وی برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی شدند. سر انجام عشا مومني در روز ۲۰ آبان از زندان آزاد شد در حالی که کامپیوتر، فیلمهای پروژۀ دانشگاهی و گذرنامۀ وی همچنان توقیف و مسترد نشده است. در این میان روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه خبری بر روی خبرگزاریها قرار گرفت که سخنگوی قوۀ قضائیه، علیرضا جمشیدی، در کنفرانس مطبوعاتی خویش اعلام کرده است که "ممانعتی در زمینه خروج عشا مومنی از کشور وجود ندارد" ، در پی این مصاحبۀ مطبوعاتی عشا و خانوادۀ وی در مراجعه به دادگاه خواهان بازپس گیری مدارک مسافرتی می شوند که با جواب منفی مسولان دادگاه مواجه و مسئول پرونده موضع گیری سخنگوی قوۀ قضائیه را ناشی از ناهماهنگی اعلام می کنند. هم اکنون به دلیل بازداشت یک ماهه و بلاتکلیفی متعاقب ،عشا یک ترم تحصیلی را از دست داده است و همچنان مسئولان از دادن پاسخ صریح به وی خودداری می کنند