Friday, October 24, 2008

دادخواست برای آزادی سریع عشا مومنی

ما از خوانندگان و پیگیران اخبار مربوط به عشا مومنی تقاضا می کنیم دادخواست زیر را که خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط عشا مومنی است و خطاب به مقامات عالیۀ جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است ، امضا کنند و دیگران را نیز تشویق و ترغیب به
امضای این فراخوان کنند
:لطفا روی لینک زیر جهت امضا دادخواست کلیک کنید
ما از شما تقاضا می کنیم از امضای بیانیه و دادخواستهایی که در این بلاگ ذکر نشده، خودداری فرمائید. اگرچه بعضی از این بیانیه ها با نیت کمک به عشا نوشته شده اند، اما اغلب با به کار بردن زبان نامناسب و یا اخبار غیرواقعی ممکن است به جای کمک به آزادی عشا بالعکس باعث بدترشدن شرایط وی در زندان شوند. در اینجا لازم است از سازمانهای مستقل و شناختۀ شدۀ دفاع از حقوق بشر همانند عفو بین الملل، سازمان جهانی ضد شکنجه و فدراسین جهانی حقوق بشر برای پوشش خبری و تلاش برای آزادی عشا مومنی تشکر کنیم.
متن دادخواست:
ما، امضا کنندگان این دادخواست، از خبر نگران کنندۀ بازداشت عشا مومنی دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات و هنر در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورتریج، که در تاریخ ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) در تهران به وقوع پیوسته است، آگاه شدیم. عشا مومنی هنگامی که مشغول به رانندگی بود توسط افرادی که خود را ماموران راهنمائی-رانندگی معرفی می کردند، بازداشت شد. ماموران وانمود می کردند که دستگیری او به دلیل تخلف رانندگی است، اما از آن هنگام وی به بند ۲۰۹زندان اوین منتقل شده و در زندان انفرادی محبوس است.
ما تاکید می ورزیم که عشا مومنی در هیچگونه فعالیتی که منافی با قوانین فعلی حاکمیت باشد، شرکت نداشته است. او دو ماه پیش به منظور دیدار خانواده و دوستان ، و همینطور تحقیق بر روی پایان نامۀ کارشناسی ارشد خود به ایران سفر کرده بود. عشا مومنی، مدافع حقوق زنان و داوطلب در کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز شاخۀ کالیفرنیا، در راستای تحقیق دانشگاهی خود که به بررسی تجربۀ جمعی زندگی ایرانیان و جنبش زنان درایران می پردازد با تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در تهران مصاحبۀ تصویری انجام داده است. فعالیتهای این کمپین کاملا صلح آمیز و تنها معطوف به تلاش برای تغییر قوانین تبعیض آمیزی است که نسبت به زنان در قوانین ایران موجود می باشد و این کمپین جهت گیری سیاسی ندارد.
.کسانی که از امتیاز آشنائی با عشا مومنی برخوردار بودند، به خلوص ، صداقت وعلاقۀ شدید خانم مومنی به عدالت و سعی او در ترویج تصویری حقیقی از ایران در خارج از کشور گواهی می دهند و از بازداشت و زندانی شدن عشا مومنی که مرتکب هیچ جرم قانونی نشده است، نگران و متعجب اند.
بنا بر آنچه گفته شد ما امضا کنندگان ذیل خواهان آزادی سریع و بی قیدوشرط عشا مومنی و اجازۀ بازگشت به او برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی هستیم، و همچنین بر رعایت موارد زیر اصرار داریم:
۱. تحت هت شرایطی، تضمین سلامت روحی و جسمانی خانم عشا مؤمنی و دیگر اعضای کمپین یک میلیون امضا
۲. تضمین برخورداری عشا مومنی از حق ملاقات منظم با خانواده ، حق انتخاب وکیل دلخواه و در اختیار داشتن هرگونه مراقبتهای پزشکی با توجه به شرایط ویژۀ وی (سنگ کلیه) در طول دوران بازجوئی
۳. اطمینان از اینکه تحت هر شرایطی مفاد حقوق بشر و آزادی های بنیادی مطابق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر عهدنامه های بین المللی و منطقه ای حقوق بشر که توسط ایران نیز به رسمیت شناخته شده اند، رعایت خواهند شد.
ارادتمند،

عشا می‌خواست نشان بدهد که زنان ایران چقدر توانا هستند


تغییر برای برابری- تعدادی از اعضا کمیته مادران کمپين سه شنبه 30 مهر ماه در ديدار با مادر و مادر بزرگ عشا مومنی تاسف خود را از بازداشت عشا ابراز داشتند .
مادر عشا که بسیار دلتنگ دخترش بود در اين ديداربه مادران کمپيني گفت : «در مدتی که عشا ایران بود خیلی کم او را دیدم ووقتی هم با او مطرح می کردم می گفت شما می آیید ودرامریکا مرا می بینید و بااشتیاق دنبال کارها و تحقیقش بود...»
مادر عشا با تاکید بر اینکه مطمئن هستم دخترم کار خلافی نکرده و آزاد خواهد شد، گفت:" خیلی دلم می سوزد ، وقتی یاد روزی می افتم که عشا با چه شور و شوقی تلفنی از پایان نامه دانشگاهی اش برایم صحبت کرد و خوشحال بود که به تهران خواهد آمد و چند ماهی را ضمن این که در کنار هم خواهیم بود پایان نامه فوق لیسانس اش را آماده خواهد کرد.مي خواست به استادانش و دوستان آمریکایی اش نشان بدهد که زنان ایران چقدر توانا هستند و اینجا طالبان حاکم نیست و زنان ایران چقدر پیشرفت کرده اند، او می گفت که مردم عادی این جا اصلا اطلاعی از وضعیت زنان ایران ندارندو عموما ماها را با زنان افغانستان اشتباه می گیرندو فکر می کنند که زنان ایران هم پوشیه می پوشند و درخانه محبوسند، حتی فکرمی کنند که ما حق رای دادن نیز نداریم. به همین دلیل هم می خواهم راجع به زنان ایران تحقیق کنم. حالا او در زندان است و من چشم انتظارش.عشا عاشق ایران و مردم ایران است . به همین دلیل هم موضوع تز فوق لیسانس اش را درباره زنان فعال ایران انتخاب کرده ، امیدوارم هر چه زود تر آزاد شود و از کار و درس اش عقب نماند.
او در مورد انگيزه اصلي عشا براي فعاليت در زمينه حقوق زنان گفت : «مهمترین دلیلی که باعث توجه عشا به مسائل زنان شد، زندگی پر از خشونتی بود که شخصا تجربه کرده بود .اودل سوخته بود من به آقایانی که آمده بودند منزل ما گفتم شما هم جای اوبودید دنبال این کار می رفتید من هم بودم می رفتم او در این راه بسیار آسیب دید.او از همه نظر از همسرش بالاتر بود ولی مجبور بود او راتحمل کند.»
مریم زندی یکی از مادران کمپیني در اين ديدار گفت : «عشا از اينکه مي ديد سه نسل زنان ايراني در کنار هم و به شيوه‌ای مسالمت آميز و مدنی براي دستيابی به حقوق برابر تلاش مي کنند، بسيار خوشحال بود، واقعا حیف است این دختر پرشور حتی یک روز در زندان باشد، من اميد دارم که او به زودی از زندان آزاد شود.»
خدیجه مقدم یکی دیگر از مادران کمپینی در ادامه سخنان خانم زندی افزود : «عشا مثل بسیاری از جوان های کمپینی واقع بین ، دلسوز و خواهان پیشرفت کشورش است ، من وقتی با عشا صحبت می کردم فراموش می کردم در ایران زندگی نمی کند به نظر من او ضمن تیزهوشی، بسیار صبور و با ظرفیت است . وقتی بیوگرافی عشا را خواندم دیدم این دختر چقدر زحمت کشیده تا به اینجا رسیده، واقعا به خانواده عشا برای داشتن چنین دختری تبریک می گویم و امیدوارم هر چه زودتر آزاد شود، سلول جای چنین جوانانی نیست.
در پایان این دیدارمادران کمپینی با آرزوی آزادی هر چه سریعتر عشا آمادگی خود را برای هر گونه کمکی که مادر عشا خواهان آن باشد اعلام کردند.»