Wednesday, June 3, 2009

متن دریافت جایزهٔ آزادی آکادمیک نوشتهٔ عشا مومنی

عشاء مومنی جایزه خدمات درخشان سال 2009 انجمن کاپا تاو آلفا را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورثریج دریافت نمود. او در نامه ای که به دلیل غیبت خود توسط حسن حسین (نامزدش) ، در مجلس بزرگداشت اول ماه مه 2009، قرائت شد از حمایت کلیه استادان دانشگاه، دانشجویان و جامعه دانشگاهیان ایالتی کالیفرنیا در نورثریج تشکر و قدردانی نمود. وی در این نامه ناراحتی خود را به دلیل محکومیت غیر عادلانه اش اعلام داشته و همچنین مراتب خوشحالی خود را نسبت به حمایتها و پشتیبانی های دریافتی اظهار نمود:


« متاسفانه دولت ایران شهروند امریکا بودن من، و تلاش من جهت شکستن تصویر کلیشه‌ای از زنان ایران را به عنوان تهدید علیه امنیت ملی‌ برداشت کرد. من 28 روز را در زندان اوین سپری کردم که 25 روز آن در سلول انفرادی گذشت. در این مدت، 19 بار مورد بازجویی قرار گرفتم. بازجویی ها گاه از صبح زود شروع شده و تا پاسی از شب ادامه می یافت. در طول این بازجویی ها تلاش کردم تا این واقعیت را به بازجویانم بقبولانم که من به عنوان یک دانشجو تنها در صدد تکمیل پایان نامه تحقیقاتی خود در ایران بوده و به هیچ عنوان برای براندازی حکومت ایران فعالیت نمی کردم. من در حال حاضر اجازه خروج از ایران را ندارم و تصمیم دادگاه همانند مورد رکسانا صابری کاملا غیر قابل پیش بینی است. این تجربه صدمات روحی شدیدی را بر من وارد نمود و امید را از من ربود.


اما پس از آزادی، گستره حمایتهایی که از همگان دریافت کردم مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد. پرتوی از امید، امید به توانا ای مردم، به من یادآوری کرد که ما هنوز می توانیم شرایط موجود را تغییر دهیم. این پشتیبانی شما بود که مرا از آن گرداب فروبرنده نجات داد. در دنیای امروزی مهم نیست که ما چه ملیتی داریم زیرا زندگی های ما به واقع درهم بافته شده است. هر چه بیشتر متوجه این نکته باشیم، دنیای بهتری برای ما رقم زده خواهد شد. »


در پایان او از استادان راهنمای خود (پروفسور وال و پروفسور بلومن کرنتس) به دلیل اعتماد و فراهم نمودن امکانات جهت تحقق رویای وی سپاسگزاری نمود. عشا با اظهار تاسف از اینکه نمی تواند امسال در جشن فارغ التحصیلی همکلاسیهای خود شرکت کند، افزود:


« ... همکلاسی شما بودن افتخار بزرگی است. من با تمام وجودم در کنار شما هستم و آرزو می کنم که می توانستم در مراسم فارغ التحصیلی در کنار شما باشم. قلب من با شما است و نمیدانم چطور از شدت خوشحالی ام برایتان بگویم، چرا که در کنار هم می توانیم این جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. با اینکه تمامی مدارک پروژه پایان نامه خود را از دست داده ام اما مطمئنم که ما در کنار هم پروژه مادام العمری را شروع کرده ایم. »


شما می توانید متن کامل سخنان او را در اینجا پیدا کنید.