Monday, October 20, 2008

بازداشت مومنی ناقض قوانين داخلي و معاهدات جهانی ايران است

محمد علی دادخواه بازداشت عشا مومنی را اقدامی غيرقانونی اعلام کرد.
وی در گفت و‌گو با سايت تغيير براي برابري با اعلام اينکه رسما از سوي خانواده مومني به عنوان وکيل اين پرونده شناخته شده است درباره بازداشت عشا گفت: «تا جايي که خانواده مومني به من گفته اند علت دستگيری عشا تصويربرداری های وی برای تهيه پايان نامه دانشگاهی‌اش بوده است، در حالی که مطابق با ماده ۲۳ قانون اساسی در مورد فيلمبرداری از مکان هايي که منع قانوني ندارد اصل بر برائت و اجازه است. چون اين فيلم ها نيز در منزل افراد تهيه شده که طبعا منعي نيز ندارد، متهم کار غيرقانونی انجام نداده است».
اين عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه با انتقاد از شيوه بازداشت عشا مومني گفت: «ايران کليات اعلاميه جهانی حقوق بشر را پذيرفته است. همين اعلاميه در ماده ۲۷ خود تاکيد مي کند که هيچ دولتي نمي تواند به بهانه قوانین دولتي خود معاهدات جهاني را لغو کند. بنا براين اصل و نيز مفاد حقوق شهروندي و اصل ۳ حقوق ملت در قانون اساسی که آزادی افراد را تضمین می‌کند، اين بازداشت ناقض قوانین داخلی و معاهدات بین‌المللی است.»
عشا مومنی از داوطلبان کميپن و دانشجوي دانشگاه نورثريج کاليفرنيا است که برای اتمام پروژه دانشگاهی‌اش درباره فعالان حوزه زنان ايران مصاحبه هايی را با برخی از اعضای کمپین تهران انجام داده بود. وی از چهارشنبه هفته گذشته بازداشت شده و به بند ۲۰۹ زندان اوين انتقال يافته است.

مصاحبه با دیوید بلومن، استاد عکاسی و فیلمبرداری عشا مومنی

به عنوان استاد مشاورِ پروژۀ فوق لیسانس عشا مومنی، برای ما از عشا بگوئید؟ موضوع پروژۀ دانشگاهی عشا چه بود؟

عشا از بهترین دانشجویان دانشگاه است، خلاق و هنرمند. عشا علاقه مند بود روی مسائل مربوط به زنان در ایران تحقیق کند با تاکید ویژه ای بر تصحیح برداشت غلطی که نسبت به زنان ایرانی در دنیا وجود دارد.

آیا از دستگیری او متعجب شدید؟ به نظر شما دلیلی برای در زندان بودن عشا وجود دارد؟

نه تنها متعجب بلکه شوکه شدم. من مطمئنم که پروژۀ تحقیقی عشا خطری برای کسی ایجاد نمی کند، تنها یک تمرین دانشگاهی ساده است که در جائی منتشر نمی شود، من حتی نمی توانم تصور کنم که برای چنین چیزی عشا را بازداشت کنند.

آیا دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورثریج از پروژه های دانشگاهی غیر از اعطای مدرک استفادۀ دیگری هم می کند؟

اصلا و ابدا، همانطور که قبلا گفتم این فقط یک پروژۀ سادۀ دانشگاهی است برای گرفتن مدرک فوق لیسانس و همۀ دانشجویان چنین پروسه ای را باید بگذرانند.

مصاحبه با دکتر ملیسا وال، رئیس دپارتمان ارتباطات دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، ‫نورتریج استاد مشاور عشا مومنی در انجام پروژۀ دانشگاهی

به عنوان استاد مشاورِ پروژۀ فوق لیسانس عشا مومنی، برای ما از عشا بگوئید؟ موضوع پروژۀ دانشگاهی عشا چه بود؟

عشا ‫جوان فوق العاده ای است، بسیار با استعداد و باهوش. در صحبت با او بسیار راجع به ایران و فرهنگ ایران آموخته ام.عشا ‫همیشه نگران این بود که آمریکائیها درک و شناخت درستی از ایران ندارند و می خواست تصویر کامل تری از کشورش را به آمریکائیها نشان دهد. پروژۀ دانشگاهی او راجع به زنان ایران بود و گرایشهای مختلف زنان در ایران

آیا از دستگیری او متعجب شدید؟ به نظر شما دلیلی برای در زندان بودن عشا وجود دارد؟

من بسیار از این اتفاق متعجب شدم و مطمئنم که دیگر همکاران من در دپارتمان و دانشگاهها از این دستگیری تعجب خواهند کرد که یک دانشجوی جوان در کشورش به دلیل کار بر روی پروژۀ دانشگاهی اش دستگیر شده است.

آیا دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورثریج از پروژه های دانشگاهی غیر از اعطای مدرک استفادۀ دیگری هم می کند؟

نه، دانشگاه از کارهای دانشجویان استفاده نمی کند. پروژه به یک کمیتۀ سه نفره ارائه می شود که پروژه را برای اعطای مدرک فوق لیسانس مورد ارزیابی قرار دهند و هیچ مصرف دیگری ندارد،در حقیقت انجام پروژه معادل یک امتحان دانشگاهی است


‫بیوگرافی عشا مومنی

عشا مومنی در سال ۱۳۵۹ در شهر لس انجلس متولد شد، به دلیل تحصیل پدر عشا در رشتۀ مهندسی عمران دردانشگاه ایالتی کالیفرنیا خانوادۀ او از سال ۱۳۵۵ در آمریکا به سر می بردند.اما بلافاصله پس از پایان تحصیل در بحبوحۀ جنگ و در حالی که می توانستند در خارج از کشور به دور از آشفتگی و سختی های آن دوران به زندگی در آسایش ادامه دهند ،برای همراهی و بودن در کنار عزیزانشان در هنگامۀ سختی ها به ایران باز گشتند و پدر عشا در مناطق جنوبی کشور به کار پروژه های راه سازی دوران جنگ مشغول شد.

گرایشات هنری از دوران کودکی در روحیۀ عشا مشهود بود،او از سنین کم شروع به نقاشی کرد واز ۱۴ سالگی به فراگیری نواختن تار مشغول شد، و در سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به عنوان نوازندۀ تار در گروه موسیقی بانوان چکاوک عضو بود و همراه این گروه در جشنوارۀ موسیقی فجر در سال ۱۳۷۹ شرکت کرد. .

عشا پس از پایان تحصیلات دبیرستان موفق به اخذ لیسانس در رشتۀ گرافیک از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز شد، در طول دوران دانشجوئی عشا به عنوان داوطلب در پرورشگاه آمنه به کار مشغول بود و سعی بر آن داشت با آموزش تئاتر به کودکانِ پرورشگاه به آنها در بیان احساساتشان یاری رساند.

در این حین، تجربۀ دردناک ازدواج عشا که همراه با خشونت خانگی بود تبدیل به نقطۀ عطفی در زندگی عشا شد، این اتفاق نه تنها سبب گوشه گیری عشا نشد بلکه او را به بازنگری در زندگی و کمک به دیگران برای قرار نگرفتن در چنین موقعیتی واداشت. عشا برای ادامۀ تحصیلات به آمریکا رفت و در رشتۀ ارتباطات و هنر در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورثریج پذیرفته شد. به دفعات عکسهای گرفته شده توسط عشا در دانشگاه به نمایش گذاشته و همینطور فیلم کوتاهی از او به نام " ن کلمه" که به مسالۀ نژاد در آمریکا می پردازد، در جشنوارۀ دانشگاه پذیرفته شد.

در طی تحصیلات برخورد و نگاه کلیشه ای به زنان ایران و ترویج چهره ای منفعل و ضعیف و افزایش خطر جنگ علیه ایران عشا را آزار می داد، این قضیه سبب شد که او تحقیق دانشگاهی خود را در مورد مسائل مربوط به زنان در ایران دنبال کند و به منظور تهیۀ فیلمی دانشگاهی به عنوان پروژۀ کارشناسی ارشد از چهرۀ توانای زنان فعال ایران در کمپین یک میلیون امضا به ایران برگردد.

بازداشت عشا مومنی از داوطلبان کمپین یک میلیون امضا

عشا مومنی عکاس، دانشجو، فعال جنبش زنان و از داوطلبان کمپین در کالیفرنیاست. او روز چهارشنبه 24 مهر در بزرگراه مدرس توسط پلیس نامحسوس بزرگراه بازداشت شد. بازداشت عشا با شیوه غیرمتعارف و غیر قانونی صورت گرفته است. اتومبیل او را به دلیل سبقت غیرمجاز متوقف می کنند سپس او را بازداشت و به بند 209 زندان اوین، منتقل می کنند.

پیش از انتقال او به اوبن، ماموران وارد خانه آنها می شوند. آنها هم حکم جلب و هم حکم بازرسی منزل آنها را داشتند و ضمن بازرسی خانه، کامپیوتر و فیلم های ضبط شده برای پروژه دانشجویی او را با خود به زندان اوین منتقل می کنند.

در حالی که دوستان و همراهان عشا بر اطلاع رسانی در مورد بازداشت وی تاکید داشتند اما به خواست خانواده او چند روزی در مورد انتشار خبر اقدامی نکردند. ماموران به خانواده عشا قول مساعد و آزادی عشا را در صورت عدم انتشار خبر داده بودند.

اما امروز یکشنبه ۲۸ مهر با گذشت ۵ روز از بازداشت عشا، پدرو مادر وی برای پی گیری وضعیت دخترشان به دادگاه انقلاب مراجعه کردند. به آن ها گفته شده است که دیگر به دادگاه مراجعه نکنند و دادگاه تا پایان بازپرسی پاسخی به سئوالات خانواده نمی دهد. در مراجعه خانواده عشا به دادگاه انقلاب به گفته پدراو در برگه رایانه ای که آنها از دادگاه دریافت کرده بودند تاریخ بازداشت عشا ۲۷ مهر قید شده بود در حالی که او را روز ۲۴ مهر بازداشت کرده بودند.

عشا مومنی که دانشجوی رشته کارشناسی ارشد ارتباطات و هنر در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورتریج است ۲ ماه پیش برای دیدار با خانواده و انجام کار دانشجویی اش به ایران باز گشته بود. در طول این مدت نیز به منظور انجام پایان نامه خود درباره جنبش زنان ایران، یک مجموعه مصاحبه و فیلمبرداری از فعالان کمپین یک میلیون امضا در تهران انجام داده بود.

فعالان حقوق زنان نسبت به شیوه بازداشت، برخورد غیرمسئولانه با خانواده نگران مومنی و بازداشت بی دلیل عشا اعتراض دارند.