Wednesday, October 29, 2008

برنامه ها ی سفر گروهی ۶تن از روئسای چندی از دانشگاه های امریکا به ایران،

"اینساید هایر اِد" در روز دوشنبه نوشت:
۶تن از روئسای چندی از دانشگاه های امریکا برنامه ها ی سفر گروهی خود در ماه آینده به ایران، جهت ملاقات با مدیران آموزشی و دانش آموزان ایرانی را اعلام کردند. این روئسا شامل جرالد کوهن از دانشگاه کارنگی ملون، دیوید لیبورن از دانشگاه رایس، ج. برنارد ماچن از دانشگاه فلوریدا، سی. دی. موت از دانشگاه مریلند در کالج پارک، دیوید اسکورتون از دانشگاه کورنل و لری وندرهورف از دانشگاه کالیفرنیا در دیویس خواهند بود. همچنین رابرت م. بردال ، رئیس انجمن دانشگاه های امریکایی به عنوان سرپرست، این گروه را همراهی میکند.

این سفر در شرایطی اعلام میشود که که توجه بسیاری از دانشگاهیان امریکا به بازداشت های اخیر محققان بیگناه در ایران جلب شده است. در حال حاضر، مقامات رسمی ایالات متحده فشار هایی را برای آزادی عشا مومنی، دانشجوی دوره فوق لیسانس دردانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورتریج، که به تازگی در ایران باز داشت شده وارد میکنند. این دانشجو در جریان سفر تحقیقاتی خود در رابطه با جنبش زنان ایران بازداشت شده بود. سخنگوی انجمن دانشگاه های امریکایی از اهمیت این موضوع خبر داده و اعلام کرده است که
تحقیقاتی بر سر این مسئله در جریان است
اخبار مربوطه:

بازداشت در ایران - مقالۀ چاپ شده در"اینساید هایر اِد"

مترجم: نیلوفر


بر اساس اعلامیه سازمان عفو بین الملل یک دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در بند 209 زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات ایران اداره می شود, بازداشت است. این آخرین گزارش از بازداشت یک دانشجو و محقق ایرانی آمریکایی است.
عشا مومنی در طول زمانی که بر روی جنبش زنان ایران تحقیق می کرد, به فیلم برداری و مصاحبه از افراد فعال در کمپین یک میلیون امضا مشغول بود وهمراه خانواده اش زندگی می کرد. هدف این کمپین خاتمه دادن به قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در ایران است.
مومنی در روز 24 مهر در هنگام رانندگی در بزرگراه مدرس تهران و بر اساس گزارش عفو بین الملل به دلیل سبقت غیر مجاز بازداشت شد. در تفتیش منزل خانواده اش, کامپیوتر و فیلم های مصاحبه ها توسط پلیس توقیف شد. مومنی هنوز تفهیم اتهام نشده است.
ملیسا وال مدیر کمیته پایان نامه مومنی و مدیر رشته ارتباطات فوق لیسانس نورثریج می گوید: "ما همیشه اهمیت زیادی به تحقیق می دهیم اما این کار برای عشا مانند یک اشتیاق شدید بود که عمیقا به آن اعتقاد داشت. عشا یک زن جوان فوق العاده است, و از آن نوع شاگردانی است که همه ی ما دوست داریم در کلاسمان داشته باشیم, از کسانی است که هیجان و علاقه ی زیاد و مرتبط, به ایده های بزرگ و جهان دارد."
مومنی از مرداد ماه در ایران به سر می برد. بر اساس گفته های " وال" به خانواده ی مومنی گفته شده بود که اگر خبر بازداشت عشا را پخش نکنند, وی را بعد از چند روز آزاد می کنند, اما در مراجعه ی بعدی آنها به دادگاه, هیچ اطلاعات اضافی به دست نیاوردند. ما اکنون سعی داریم که بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.
بر اساس بیوگرافی کوتاهی که در وبلاگ برای آزادی عشا منتشر شده است, مومنی در سال 1359 در لس انجلس متولد شده, اما پس از آن به همراه خانواده اش در ایران زندگی می کرده است. در سال 1381 لیسانس گرافیک خود را از دانشگاه آزاد دریافت کرده, و اکنون در رشته ارتباطات و هنر مقطع فوق لیسانس در نورثریج مشغول به تحصیل است. به عنوان یک هنرمند, او ساز سنتی ایرانی را آموخت و به صورت حرفه ای نوازندگی می کرد, همچنین در زمینه های انیمیشن, فیلم, نقاشی و عکاسی نیز کار کرده است.
همچنین بر اساس گزارشات رسیده, مهدی زاکریان, کمک استاد حقوق بشر نیز از مرداد ماه گذشته در حالی که منتظر ویزا برای رفتن به فیلادلفیا به عنوان محقق مهمان در دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا بود بازداشت شد و در زندان اوین به سر می برد. گروه های حقوق بشری و دانشگاه پی گیر وضعیت وی برای آزادی هستند.
سال گذشته و باز در اوین, کیان تاجبخش وهاله اسفندیاری, پژوهشگر و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه موسس غیر دولتی وودرو ویلسون به مدت طولانی بازداشت بودند. هر دو نفر اکنون آزاد می باشند.
در آبان ماه سال 86 مرکز انتشارات ویلسون در تجلیل از بازگشت اسفندیاری به خانه نوشت" بازداشت و حبس اسفندیاری و دیگر پژوهشگران ایرانی- آمریکایی سوالی را به وجود می آورد که آینده ی پژوهش و تحقیق و مباحثه, اگر موجب زندانی شدن پژوهشگران شود, چه خواهد شد؟"
الیزابت ردن

درخواست آزادی عشا مومنی در نامۀ اتحادیۀ مستقل اساتید دانشگاههای آمریکا به مسولان ایران


اتحادیۀ اساتید دانشگاه در آمریکا، سازمانی غیر انتفاعی و آموزشی با بیش از نود سال سابقه و متشکل از حدود ۴۷۰۰۰ عضو از دانشگاهها و مراکز پیش دانشگاهی سراسرایالات متحده است، هدف این سازمان دانشگاهی تعیین و تعریف ارزشهای بنیادی آکادمیک و تضمین و گسترش آزادیهای دانشگاهی در مراکز آموزش عالی در سراسر آمریکا است.
خانم کری نلسون، رئیس دوره ای این اتحادیه به نیابت از سازمان متبوع خود، در تاریخ ششم مهر (۲۴ اکتبر) بیانیۀ زیر را در راستای پیگیری بازداشت عشا مومنی خطاب به مسوولان جمهوری اسلامی نگاشته است. متن این یادداشت به قرار ذیل است

آزادی آکادمیک برای جامعۀ آزاد
۲۴ اکتبر ۲۰۰۸

عالیجناب آیة الله سید علی خامنه ای،
عالیجناب محمود احمدی نژاد،
عالیجناب سید محمود هاشمی شاهرودی.
جناب غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات

آقایان عزیز؛
بدین وسیله ، نگرانی عمیق خود را از خبر دستگیری عشا مومنی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورتریج در ایالات متحده که در تاریخ ۱۵ اکتبر توسط ماموران امنیتی ایران بازداشت شده است، اعلام می داریم
به اطلاع ما رسیده است تاکنون وی به هیچ جرم قانونی متهم نشده و او در زندان اوین به سر می برد. مطلع شدیم بازداشت او هنگامی رخ داده است که وی بدون هیاهو مشغول انجام پروژۀ کارشناسی ارشد خود که ویدئویی دانشگاهی است، بوده است

ما مصرانه خواهان آزادی سریع خانم مومنی و یا اعلام رسمی اتهام قانونی وی بر مبنای موازین شناخته شدۀ بین المللی هستیم، در این صورت دادگاه وی می بایست بی درنگ ،عادلانه و باحضور نمایندگان قانونی متهم تشکیل شود. تا هنگامی که وی در زندان است، امیدواریم وی مورد بدرفتاری قرار نگیرد، و اجازۀ دسترسی وی به وکیل، ملاقات خانواده و در صورت لزوم در اختیار داشتن مراقبتهای پزشکی تضمین شود
.
اتحادیۀ اساتید دانشگاه در آمریکا سازمانی است غیر انتفاعی، خیریه و آموزشی که در جهت ترویج آزادیهای دانشگاهی ، حمایت از حقوق صنفی اساتید دانشگاه و تضمین استانداردهای آموزش عالی در آمریکا فعالیت می کند. این سازمان که در سال ۱۹۱۵ میلادی تاسیس شده است، متشکل از حدود ۴۷۰۰۰ عضو دانشگاهی از سراسر ایالات متحده می باشد.

ارادتمند،
کری نلسون، رئیس AAUP
www.aaup.org
http://www.aaup.org/AAUP/newsroom/Highlights/Momeni.htm