Thursday, October 23, 2008

‫نامه پدر عشا به عشا


تقدیم به عشای عزیزم ‫پدر عشا مومنی، آقای غلامرضا مومنی، دوم آبان ۱۳۸۷
تقدیم به عشای عزیزم:

بغض در گلو شکسته ات با هق هق گریه‌هایت از پشت تلفن، گرچه سیلابی را از چشمانم سرازیر کرد،اما اشک شوقی بود از اینکه عشای کوچکم را بسان پهلوانی گرز آفرین و قهرمانی بی‌ همتا محصور در حصاری استوار و پرجمعیت از دوران گذشته بجامانده می‌‌دیدم، چنان توانی‌ به من بخشید که خود را جوانی‌ بس نیرومند پنداشتم.
این شیرزن که اکنون در قفس به غرش نشسته، سمفونی بزرگی‌ را می‌نوازد که عالمی را به رقص خواهد آورد و من را چون فرشته‌ای سبکبال در آسمان آرزوهایم به اوج خواهد برد.
به امید رهایی هر چه زودتر تو
پدر نگرانت


دور شوید

روجا بندری، دوم آبان ۱۳۸۷
بعد از دستگیری عشا مومنی، یکی از اعضای کمپین در کالیفرنیا زندگی ما شده تلاش برای آزادی او. ولی متاسفانه از روز پیش (یک هفته بعد از دستگیری عشا) متوجه شده‌ایم که دوستان و علاقمندان جدیدی در آمریکا برای عشا پیدا شده اند. علاقمندانی که اگر عشا اینجا بود آنها را با تمام توانش از خود دور می کرد. ولی عشا اکنون در بند است و نمی‌تواند فریاد کند. صدای عشا به بیرون نمی‌رسد و من برای همین دست به قلم می برم.
گروه‌هایی بدون رضایت دوستان کمپینی عشا یا خانواده عشا به طور سرخود پتیشن راه انداخته و می خواهند عشا را نجات دهند. چرا؟ چون اکنون کاندیدای محافظه کاران از مسابقه عقب افتاده و حاضرند به هر چیزی چنگ بیندازند تا موقعیت خود را بهتر کنند، و چه چیزی بهتر از یک مشکل جنجالی با ایران؟ بگذارید چون صدای عشا به ما نمی رسد کمی بهتر گوش کنیم. عشا با گروه های طرفدار جنگ مانند نئوکانسرواتیوها مخالف بود. عشا از جنگ بیزار بود. صدای عشا را می شنوم که بلندتر می شود: از من دور شوید. شما دوست من نیستید. شما طرفدار من نیستید. شما طرفدار سیاستهای خودتان هستید و می خواهید از آب گل آلود ماهی بگیرید.
ولی صدای عشا به ما نمی رسد. آقایانی که عشا را گرفته‌اید! شما الان بیش از یک هفته است که با عشا دارید صحبت می‌کنید. حتما می‌دانید که او کیست. در چشم‌هایش نگاه کرده‌اید و عشق به ایران را دیده اید. ما نیازمند صدای عشا هستیم صدای او را نگیرید. شما می دانید که عشا مخالف سیاست های جنگ طلبانه آمریکاست. عشا مخالف گروه های محافظه کار است. عشا می خواهد بیرون بیاید و این صداها را ساکت کند. عشا را آزاد کنید!
در سی ان ان می خوانم که دولت آمریکا در حال تحقیق درباره وضع دانشجوی دستگیر شده، عشا مومنی، است. عشا متولد آمریکا بود و تحقیق دولت آمریکا شاید غیر طبیعی نباشد. ولی آقایانی که عشا را در چنگ خود دارید! شما که می دانید عشا یک دختر ایرانی است. می دانید که با این که محل تولدش اینجاست ولی در ایران بزرگ شده و به ایران عشق می ورزد. در چشمانش نگاه کنید. ما همه مثل عشا هستیم. همه دختران و پسران همان سرزمین هستیم وگرنه برای بهتر کردن آن تلاش نمی کردیم. برای همین عضو صلح طلبانه ترین و مدنی ترین حرکت سرزمینمان شدیم. ما دختران مادربزرگ هایمان و مادرانمان هستیم که صلح و برابری را در جانمان حک کردند. تلاش برای زنان مملکتمان را از آمریکایی ها یاد نگرفته ایم. از روح بلند مادربزرگ هایمان یاد گرفته ایم که برای ما داستانهای زندگی شان را گفتند و گفتند تا دخترهای کوچکی که روی زانوانشان نشسته بودند در دل قسم بخورند که این چیزها را عوض می کنند. که سختی ها را با لطافت و مهربانی جایگزین می کنند. ما اهل جنگ و خشونت نیستیم. ما اهل مهربانی هستیم و برابری. ما اهل ایران هستیم. در آمریکا بچه هایی مثل عشا تنها هستند. غریب هستند. در خانه نیستند.
می‌دانم و می‌دانید که کمپین حرکتی نیست که ریاست و ساختار سیستماتیک داشته باشد و بنابراین نمی توان از تریبون کمپین بیانیه صادر کرد. پس من می خواهم از قول خودم که یک کمپینی هستم و دوست هم-کمپینی عشا، از اینجا فریاد بزنم که ما این گروه ها را قبول نداریم. عشا هم اگر صدایش را می شد شنید همین را می گفت. ما به این که دولت آمریکا چه خواهد کرد کاری نداریم. ما نمی خواهیم عشا تبدیل به سوژه انتخاباتی این کشور شود و از فکر آن به خود می لرزیم. آقایانی که عشا را در چنگ دارید! ما نگران هستیم. نگران عشا و نگران کشورمان. عشا را آزاد کنید! عشا را آزاد کنید تا بیاید و به اینها بگوید که بساطشان را جمع کنند. شما دارید به عشا بد می‌کنید به مملکتمان بد می‌کنید و به دنیا بد می کنید.

بیانیه محکومیت بازداشت عشا مومنی-سازمان عفو بین الملل

ترجمه: پیمان ملاذ
سازمان عفو بین الملل در روز ۲۱ اکتبر برابر با سی ام مهرماه، بیانیه ای را در محکومیت بازداشت عشا مومنی صادر کرد و از همگان خواست که با فرستادن نامه به مسولان و مقامات جمهوری اسلامی مراتب اعتراض خود را به بازداشت خودسرانۀ عشا مومنی اعلام کنند و خواهان تضمین سلامت و تامین حقوق ابتدائی زندانی از قبیل حق ملاقات و انتخاب وکیل دلخواه و ... شوند. متن این بیانیه به این شرح است:
عشا مومنی، دانشجو و مدافع حقوق زنان در ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) توسط مقامات امنیتی ایران بازداشت شد. او درحال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین که توسط وزارت اطلاعات اداره می شود، به سر می برد. هنوز دربارۀ جرم او هیچگونه اطلاعات رسمی منتشر نشده است و امکان و شائبۀ شکنجه و یا بدرفتاری با وی مطرح است. عشا مومنی دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورثریج، در آمریکا و همچنین داوطلب شاخه ای از کمپین یک میلیون امضا در کالیفرنیا است. او دو ماه پیش به منظور دیدار خانواده و همینطور تحقیق بر روی پایان نامۀ فوق لیسانس خود که به بررسی جنبش زنان ایران می‌پردازد، به ایران سفر کرده بود. در این مدت او در راستای تحقیق دانشگاهی خود با تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در تهران مصاحبۀ تصویری انجام داده است.عشا مومنی هنگامی که در بزرگراه مدرس مشغول به رانندگی بود توسط افرادی که خود را ماموران راهنمائی-رانندگی معرفی می کردند، بازداشت شد. ماموران وانمود می کردند که دستگیری او به دلیل تخلف رانندگی است. ماموران عشا مومنی را تا خانۀ خانوادۀ وی همراهی کردند، خانه را مورد تجسس قرار دادند و فیلمها و کامپیوتر عشا را ضبط کرده و با خود بردند و عشا را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. خانوادۀ عشا مومنی تا بحال اجازۀ ملاقات نداشته اند و در بدو دستگیری مسولان به آنها گفته بودند که در صورت علنی نکردن خبر بازداشت، او را به سرعت آزاد می کنند. با این وجود، خانوادۀ او در تاریخ ۲۹ مهر (۲۰ اکتبر) برای پیگیری پروندۀ عشا به شعبه ای از دادگاه انقلاب رجوع کردند و به آنها گفته شد پروندۀ عشا مومنی همچنان تحت بررسی است و در حال بازجوئی از وی هستند و تا هنگام تکمیل تحقیقات هیچ جزئیاتی از پرونده با خانواده در میان گذاشته نخواهد شد. پس از این، خانوادۀ عشا مومنی اجازۀ دادند تا خبر دستگیری وی به صورت علنی مطرح شود.اقدامات فوری مورد درخواست:
از شما خواهشمندیم که هر چه سریعتر مقامات و دولتمردان جمهوری اسلامی را از درخواست های زیر باخبر سازید:
۱. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم عشا مؤمنی را تضمین کنند و از بدرفتاری با وی بپرهیزند.
۲. از دولتمردان جمهوری اسلامی بخواهید، که در طول دوران بازجوئی حق ملاقات منظم بازداشت شده با خانواده و حق او برای انتخاب وکیل را به رسمیت شناخته و هرگونه مراقبت‌های پزشکی را در اختیار او قرار دهند.
۳. نگرانی خود را از این که که بازداشت عشا مومنی تنها در ارتباط با فعالیتهای مدنی او در حمایت از کمپین یک میلیون امضا و در ارتباط با تحقیقات دانشگاهی او بوده است، ابراز کنید.
۴. از دولتمردان و مقامات جمهوری اسلامی بخواهید، عشا مومنی را سریعا و بدون قید و شرط آزاد کنند، و شرایط دادرسی عادلانه را برای او فراهم کنند.